מדרגות מתברגות או ישרות

לגרם מדרגות בבית חייבים להתייחס כאלמנט עיצוב שימושי, הבחירה בין מדרגות מוברגות (ספירלה) לבין  מדרגות בקו ישר חייבת להיעשות תוך בדיקת היבטים של מראה ופונקציונאליות.

אם ארכז את כול רשימות השאלות שחייבים לשאול לפני שמתחילים לתכנן מדרגות לא יישאר מקום לתשובות, לכן אני מעדיפה להתחיל מיד בתשובות אותן שמעתי מפיו של אילן נבון מי שהקים לפני שנים את חברת "קו נבון" ומאז היא זו שמציבה את רף האיכות בארץ. בהתאם לתשובות, כמו בחידוני טריוויה תשאל השאלה המתאימה.

מיותר לומר שמדרגות הן אמצעי חיבור בין שתי קומות ויותר.תכנון מדרגות בבית בעת בנייה שונה בתכלית השינוי מתכנון מדרגות בבית שנערך בו שיפוץ. ההבדל בין השניים נעוץ בעובדה שבית בבנייה מיקומן של המדרגות בחלל התחתון ובחלל העליון נלקח בחשבון כחלק בלתי נפרד מכול החלוקה לחללים בעוד שבית בשיפוץ. לעיתים יש אילוצים שחייבים לפתור אותם בדיעבד. בשני המקרים חייבים לזכור שני דברים עיקריים: האחד, גודל הפתח בקומה עליונה והשני, אורך,מבנה הגרם ומספר המדרגות בהתאם.

לפני שניגשים לבחירת הסגנון המועדף, בחירת החומר הרצוי ואלמנטים של עיצוב אחרים חייבים לשקול היטב את השימושיות הנדרשת. באיזו תדירות משתמשים במדרגות? מיהם אלה שבעיקר יעלו וירדו בהן? האם יהיה צורך בעתיד להוסיף מתקן עזר חשמלי ועוד אך כמובטח הנה התשובות.

בהכללה שתי אפשרויות קיימות כשההבדל בין השתיים נעוץ בעיקר בשטח שהן תופסות בבסיס ובגודל הפתח הנדרש בקומה העליונה.אפשרות אחת הן  מדרגות בקווים ישרים (או מעוגלים במתינות) שהשטח הנדרש עבורן וגודל הפתח העליון גדול יותר והאפשרות השנייה אלו הן מדרגות מוברגות (ספירלה) ששטח הבסיס שלהן קטן בצורה משמעותית ובהתאם לכך גם הפתח העליון.

מבחינת נוחיות שימוש המדרגות שבנויות בקו ישר הן הנוחות ביותר והמוברגות בדירוג הנוחיות, תוספות מקום שני. לכן, בבית בו המדרגות מקשרות בין האזור הציבורי לחדרי השינה ובמיוחד בית שיש בו ילדים קטנים או מבוגרים ואין תוספת של מעלית. מומלץ, אם ניתן לבחור במדרגות ישרות.

לעומת זאת בדירות קטנות בהן כול מטר רבוע מנוצל אפשר להתגמש בנושא הנוחיות ולבחור במדרגות מוברגות במיוחד בדירות משופצות בהן בשלב מאוחר יותר הוחלט על ניצול הגג שמעל למטרות אירוח, תוספת חדר לבן מתבגר או חדר לינה לאורחים.

דבר נוסף שחייבים להתייחס אליו זה עניין יציבות המדרגות. כאן שוב חוזרת השאלה היכן ממוקמות המדרגות ועד כמה הן מהוות גורם של עיצוב. מדרגות הנמצאות במרכז החלל ואינן צמודות לאחד הקירות חייבות להיבנות עם חיזוקים לרצפה או לתקרה, דבר שגוזל שטח גדול בבסיס המדרגות,יש לקחת בחשבון שחלק ניכר מנוטרל משימוש מסיבת הגובה. לכן, שבאים לתכנן מדרגות במרכזו של חלל יש להתייחס לפרופורציה שבין המרחב בחלל הנתון לבין גודל המדרגות. במקרה של חלל לא גדול במיוחד המדרגות המוברגות יכולות לתת את התשובה הנכונה.

מבחינת סגנון עיצוב ובחירת חומרים, בשני המקרים האפשרויות הן רבות. בקונספט,מדרגות מוברגות מתאימות לסגנון רטרו, טוסקני,כפרי וכדומה על אף שאם מבצעים את המדרגות בחומרים עכשוויים כמו נירוסטה,זכוכית ועץ ממורק הן יכולות להתאים לקו מודרני חף מקישוטיות מיותרת. מדרגות מוברגות הבנויות על ציר מרכזי אם הוא ממתכת כול שהיא או עמוד עץ דקורטיבי הן ללא ספק יכולות להוות אלמנט עיצובי מרשים,סוג של רהיט. בעוד שמדרגות בקו ישר הן יותר חלק מעיצוב הפנים כחלק בלתי נפרד מתכנון החללים הקירות והפתחים בבית.

ועוד טיפ קטן, בבתים שמראש נקבעה בו מעלית והיא זו המשמשת את בני הבית, אפשר גם לחשוב על תכנון המדרגות (שמחויבות מבחינה בטיחותית) מחוץ לבית ובכך נחסך מקום יקר הן החלק הציבורי והן באזור חדרי השינה.

דוגמאות מומחשות (בנויות) ראינו במרכז התצוגה של "קו נבון מדרגות" בחולון – שם ניתן לערוך השוואות חזותיות ופיזיות ולהבין את ההבדל בין האפשרויות.