עץ על גבי בטון

חיפוי מדרגות בעץ מוסיף למבנה חמימות. חברת קו נבון פיתחה שיטה ליישום חיפויי עץ על קונסטרוקציות פלדה, היוצרת גרם מדרגות יפה, שקט ובטוח בקו נבון מעדיפים לעשות מדרגות עץ שעוביין 4 ס"מ לכל הפחות, כיוון שבישראל שינויי מזג האוויר קיצוניים ועדיף לעבוד עם עץ עבה, שההתנגדות שלו לפיתול ולפיצוץ גבוהה יותר כל אזור והעץ שלו אפשר לבחור גם את עיבודי העץ, המגיעים במגוון צורות, כך שכל אחד יכול לבחור את הסגנון המועדף עליו – עיבודי קצה, חריצי ניתוק בין הרום לבין השלח ועוד. אפשר גם לשלב בעץ מערכת תאורת לד שמאירה בלילה באור רך, ואף להוסיף על הקיר פנלים מעץ שמשלימים את המראה. קיימים כ-16 סוגי עץ, כמו אורן פיני, בוק יוגוסלבי, אלון צרפתי נקי, אלון שורש, אלון עתיק, רוסטיקו, אלון גרמני או אמריקני) עצים נקיים לגמרי ללא עיניים(, אגוז אמריקני מקנדה, אגוז ברזילאי מקושקש, אקציה ואיפאה. 

 

"חשוב לדעת כי לא כל העצים עמידים לשימוש חוץ," מדגיש נבון. "פרט לשניים-שלושה סוגים, כמו איפאה או אקציה, הרוב מתבלים בשמש או בגשם. מעבר להתאמת העץ לאקלים, כל סוג מתאים לאופי אחר של בית, ולכן יש לבחור בקפידה את סוג העץ. עץ שנרכיב בצפון, בירושלים, ובמקומות קרים אחרים לא יהיה דומה לעץ שנרכיב באילת. באילת היובש והחום קבועים וצריך לבחור עצים שלא מתפוצצים בטמפרטורות גבוהות, כמו למשל אגוז אמריקני, אגוז ברזילאי, מהגוני או אורן פיני במקרים מסוימים. עץ אלון למשל לא יתאים באזורים חמים אלו, כיוון שאלון הוא עץ קשה מאוד וברגע שהוא מתייבש הוא מתפוצץ, ואז רואים פיצוצים בקצוות. 

 

לכן מקו באר שבע דרומה לא הולכים על עצים בעייתיים כמו בוק. בצפון לעומת זאת כל סוגי העצים מתאימים, כי שם האוויר לח וקר."

 

לאחר בחירת העץ הרצוי והמתאים, הלקוח בוחר איזה צבע הוא רוצה – אם לגוון את העץ בגוונים מסוימים או לצבוע אותו בלכות מט, משי, מבריק או %80 ברק. גם עובי סיפון העץ נתון לבחירה. בקו נבון מעדיפים לעשות מדרגות עץ שעוביין 4 ס"מ לכל הפחות, כיוון שבישראל שינויי מזג האוויר קיצוניים ועדיף לעבוד עם עץ עבה, שההתנגדות שלו לפיתול ולפיצוץ גבוהה יותר. החיפוי מיושם בהדבקה באמצעות מריחת דבק מיוחד המקשר בין הבטון לבין העץ.

לאחר שלוש שעות אי-אפשר לעקור יותר את המדרגה הזאת והיא לא מתעוותת. על מנת לשמור על מדרגות העץ לאורך שנים יש לטפל בהן בדומה לפרקט. מומלץ לא לשטוף במים, אלא לנקות בעזרת מגבון לח יום-יום ואחת לחצי שנה למרוח עליהן וקס ייעודי לעץ.הרעשים והחריקות בוטלובחברת קו נבון מציעים גם סיפון מדרגות עץ על גבי מערכות פלדה, והחברה אף הצליחה להשיג תוצאות מרשימות, שקטות וחזקות בשילוב בין סוגי הקונסטרוקציות לבין העץ. הרעשים והחריקות בוטלו לחלוטין, העץ מחובר בצורות מקוריות למבנה הפלדה, בשיטה בלעדית שחיסלה את החיכוך שנוצר בין העץ למתכת. השיטה יצרה מדרגות שקטות, יציבות ובטוחות לשימוש למשך עשרות שנים.

לעתים מתאפשרת שיטת חיבור סמויה בין הפלדה והעץ – ללא ברגים. החיבור הנסתר שאילן נבון פיתח במפעל תורם ומוסיף לאיכות הכללית של המבנה.בייצור זה העץ עובר תהליך ייבוש וטיפול מתקדם נגד תולעים, ולאחר מכן נצבע בצבעי אפוקסי במצבעה אקולוגית וידידותית לסביבה. התהליך לא קצר ומחייב כמה שכבות צבע, המתנה וליטוש בין שכבה לשכבה, אך התוצאה הסופית מבטיחה מוצר ברמה גבוהה מאוד, החוסכת במשך השנים טיפולים וצביעה חוזרת של העץ.

 

 "סיפון מדרגות עץ על גבי בטון מיושם בשיטת הדבקה מיוחדת, חזקה ואמינה לאורך זמן, של עץ למדרגות בטון," מסכם נבון.

"השיטה, שנוסתה גם בעבודת החברה באירופה וזכתה להצלחה ענקית, מבטיחה מדרגות שקטות ומבודדות מרטיבות ומעניקה עמידות ארוכת טווח לחיבור בין סוגי עץ שונים בעלי תכונות שונות לבין יציקות הבטון המוכנות".